Je zou hem de Nederlandse Angry Bird kunnen noemen: Alex Lambeek is sinds april dit jaar chief commercial officer bij Rovio. Hij spreekt met Z24 over de ontslagen, de Angry Birds-film en de Finse game-industrie.

Zestien jaar werkte Alex Lambeek voor Nokia. Functies en standplaatsen reeg hij aaneen in Europa, Azië en Australië. Sinds de jaren negentig heeft hij geen baan meer gehad in Nederland en dit jaar is hij teruggekeerd naar Finland om bij Rovio commercieel directeur te worden. “Ik was net weg bij Nokia toen de hel losbarstte”, grijnst hij in het Rovio-hoofdkantoor in Espoo, hemelsbreed een paar kilometer van Helsinki.

Rovio, het bedrijf achter Angry Birds, heeft een paar zware jaren achter de rug. De winst van het Finse bedrijf dook hard omlaag sinds 2012. In dat jaar maakte de studio nog bijna 80 miljoen euro winst, vorig jaar bleef de teller steken op 10 miljoen euro.

Hoewel Angry Birds, het spel waarbij je met een katapult vogels afschiet om knorrende varkens te vernietigen, met 3 miljard downloads nog altijd een van de succesvolste mobiele games ooit is, loopt de interesse terug. Vooral de merchandise rondom de vogels verkoopt steeds minder goed nu de hype enigszins over is.

Rovio heeft in iets meer dan een jaar de helft van de mensen ontslagen. Jullie gingen van 800 mensen eind 2014 naar 400 nu. Wat betekent dat voor het bedrijf?

Lambeek: “We zijn te snel gegroeid na het allereerste succes van Angry Birds en meteen in de licensing gestapt. Dus we hebben gekeken: hoe gaan we terug naar de basis? Wat hebben we echt nodig om dit bedrijf solide neer te zetten en op termijn weer te groeien? We zijn geen startup meer, eerder een soort tiener. Dat brengt groeistuipen met zich mee. Twee stappen vooruit, één stap terug."

Rovio, dat deze week afscheid nam van ‘traditionele’ CEO Pekka Rantala, gaat zich intern opsplitsen in twee takken: games en media. The Angry Birds Movie, een 3D-animatiefilm, zal onder auspiciën van de tweede tak afgemaakt worden. Het budget wordt geschat op 75 miljoen euro. Rovio produceert de film zelf, terwijl Sony de distributie voor z’n rekening neemt. LEGO komt rond de release van de film in mei met Angry Birds-bouwsets.

Waarom komt er een film over de Angry Birds?

“We willen de karakters meer diepgang geven. Ze gaan voor het eerst praten in de film en we zullen erachter komen waarom ze zo boos zijn. Het idee van een film stamt al uit 2011. Sindsdien is het doel eigenlijk niet echt veranderd."

"Een reputatie bouwen is wat we willen. Daarbij kijk ik heel erg naar Moomins, hier uit Finland, en Hello Kitty. Dat zijn goede voorbeelden van gevestigde bedrijven die lang bestaan, een sterk merk hebben en lange partnerschappen hebben.”

Wat neem je vanuit Azië mee terug naar Finland?

“Vooral kennis van de markten daar. Die groeien enorm op mobiel gebied en ik weet na al die jaren hoe de consumenten daar werken en hoe ze betalen. Aziatische landen als China, Indonesië en India lenen zich heel goed voor de combinatie van spellen en marketing.”

Angry Birds 2 is net uit. Hoe loopt dat?

“De teller staat op 68 miljoen downloads sinds het uitkwam in juli, dus dat loopt lekker.”

Het is jullie eerste app met in-app-aankopen. Hoeveel van die mensen betalen voor levens of spreuken?

“Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Maar we leren er in elk geval veel van. Over speelgedrag, speelduur, betaalgedrag en vooral over hoe je mensen moet verleiden om geld uit te geven. Met die wetenschap gaan we het spel waarschijnlijk weer een beetje aanpassen hier en daar.”

Hoe komt het dat Finland zo sterk is op mobiele gamesgebied?

“Ondernemen staat hier in een positief daglicht, net als technische studies trouwens. Dus de mensen die hier van de universiteit komen, hebben meteen al een doel voor ogen: succesvol worden met hun eigen bedrijf. En genoeg van hen willen dat met games doen. In Nederland is het idee nog te vaak - al begint dat te veranderen - dat je na je diploma de rest van je leven bij Shell of Unilever gaat werken.”

De concurrentie uit eigen land is behoorlijk. Supercell levert sterke games af met een goed geïntegreerd aankoopsysteem erin. Clash of Clans en Hay Day staan consequent boven aan de appwinkels. Wat merken jullie van die competitie?

“Iedereen kent iedereen natuurlijk. Ook al zijn er zoveel studio's, het blijft een kleine wereld. We kijken natuurlijk allemaal naar elkaar en elkaars spellen. De creatieve poel die je hier hebt, werkt versterkend en is van enorme toegevoegde waarde voor het land. Plus, we ontmoeten elkaar natuurlijk en dan wissel je weleens wat uit, dat gaat over en weer. Maar op strategisch niveau is er geen samenwerking.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl